torsdag 31. mars 2011

Prinsessebursdag

Har akkurat hatt 3-årsdag for Johanne, med temabursdag om prinsesser. Det var stor hit! Prøvde å gjøre det litt gjennomført - men  mye av det er nok mer aktuelt til en 5-årsbursdag eller andre større prinsesser. Det var ikke alle ideér jeg fikk testet ut, men kanskje noen andre kan prøve dem?

Prinsessemat
Det ble ganske mye sukker og glasur når vi kom til kakene på prinsessefesten, derfor prøvde jeg å fylle dem opp med litt sunn mat før vi kom så langt. Vanlige sandwich og grønnsaker kan jo være litt kjedelig for små prinsesser, så jeg prøvde å gjøre litt ekstra ut av det.

Jeg serverte rundstykker med ost og skinke som var formet som hjerter. Her kan man selvfølgelig bruke hvilken form man vil.


Trodde det skulle bli tungvint å lage hjerterundstykker, men det var faktisk enklere enn å stå å rulle dem ut til å bli runde. Jeg brukte helt vanlig grovbrøddeij, som jeg trillet ut til en pølse og klemte litt flat, og så var det bare å trykke ut hjerter med pepperkakeformer. Etter å ha penslet dem drysset jeg noen med paprika så de ble litt røde, og andre med forskjellige korn. De ble veldig fine!


Jeg hadde kjøpt ferdigskivet ost og skinke som jeg stanset ut med samme pepperkakeform så pålegget passet perfekt til rundstykkene.

Grønnsakene ble skåret ut i stenger og servert i fine begre med prinsesser på. Men jeg vurderte også å skjære dem ut i firkanter og træ dem på spid. Evt lange tannnpirkere / coctailpinner. Sunne små Hors d'œuvre for små prinsesser


Halen på grisen - prinsesse style

Prinsesse Johanne klar til
å bli pyntet
 Min mamma arrangerte alltid de beste barnebursdagene. Det var kjempemoro å være med på alle de spennende aktivitetene hun hadde lagd. En gjenganger var å sette hale på grisen. Hun hadde tegnet en gris på en stor pappkartong, og så skulle barna sette på en løs hale med bind for øynene. Gjerne etter å ha blitt dreiet rundt noen ganger. Det var alltid gøy å se hvor halen endte opp.

Små prinsesser menger seg jo ikke med griser. Så jeg hadde istedenfor skrevet ut et bilde av Johanne i a3-format og hengt på veggen. Deretter hadde jeg lagd prinsesse-accessories av papir som kunne klistres på med dobbeltsidig tape. Det var en prinsessekrone, øreringer, smykke, røde lepper og sløyfe til håret. Her er selvfølgelig mulighetene mange.

Jeg fikk ikke prøvd dennne. Men tror nok prinsesse Johanne kunne bli veldig morsom med krone og øreringer satt på i blinde. Her var det meningen de skulle sette på en ting hver som deretter ble stående, istedenfor å sette på den samme tingen (grisens hale) igjen og igjen.

Redd prinsen!
I eventyrene er det alltid prinsessen som blir reddet av prinsen. Men det var litt kjedelig å leke at man bare skulle sitte i et slott og vente på å bli reddet, så vi tillot oss å skrive om eventyret. Litt girlpower skal det jo være! Vi lagde en forhindringsløype jentene skulle komme seg gjennom, for å redde prinsen (dvs bamsen) og få en liten premie. De skulle først krype gjennom en tunell (et lite bord tildekket av en kjempestor duk), deretter vasse gjennom et farlig vann (ballbassenget) balansere over en falleferdig bro (puter og balanseklosser som var spredd utover gulvet) og tilsutt måtte de klatre opp i slottet (en høy seng). Og der satt prinsen og ventet!

Jentene syns det var kjempemorsomt å få være en del av eventyret. De likte den fysiske utfordringen - og den lille sjokoladen de fikk av prinsen til sist:-)

6 kommentarer:

  1. Fantastisk gode tips, Kari Anne! Dette må jeg prøve å huske til det blir bursdag her i huset:-)

    SvarSlett
  2. Ja det kommer før man skulle tro:-) Moro var det hvertfall - og noe kan sikkert bruke til andre temaer enn prinsesser!

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Ååh, det høres ut som en fantastisk prinsessebursdag. Om jeg husker det når den tid kommer lar jeg nok inspireres av dette!

    Og takk for en artig blogg. Slenger meg som følger her :))

    SvarSlett
  5. Takk for det Inger Lise! Ja, prinsessestadiet kommer nok før man aner:-)

    Dette er en liten ekstrablogg jeg har. Ta gjerne en titt på Hverdagsspekulasjoner som jeg oppdaterer litt oftere. Gleder meg til å ta en titt på bloggen din også!

    SvarSlett
  6. Herligt!
    kommer nok til å ta med et tips eller flere fra deg ettersom årene går nå.. :-)
    Flott inspirasjon!

    SvarSlett